Façana del Palau d'Stok
Índia,  Ladakh

Ladakh: visita del Palau d’Stok i dels monestirs de Hemis i Matho

Avui toca dia de visita als monestirs de Hemis, Matho i el Palau de Stok, situats a prop de Leh. Com que els horaris dels autobusos no permeten, en la majoria de visites, l’anada i tornada el mateix dia, fem la visita en taxi. Aquí a Leh, els taxistes tenen la seva bíblia, una guia groga en la qual l’estat ha marcat el preu dels recorreguts. Per tant, per una vegada, no caldrà regatejar i s’entén que el preu serà el just per a ambdues parts.

Però tot i que el preu està establert, si que és aconsellable variar el recorregut en funció de les vostres necessitats, encara que comporti un canvi de preu. Tot i que no té perquè ser així.

I això fem nosaltres, que vam decidir variar l’itinerari oficial i visitar el Palau de Stok i els monestirs de Matho i Hemis, en aquest ordre.

El palau d’Stok

El paisatge fins Stok és desèrtic, una terra àrida i vermella que no permet cap tipus de vegetació. Es troba a uns 15 km de Leh i va ser el palau on es van exiliar els reis de Ladakh. Va ser construït pel rei Tsespal Tondup Namgyal al 1825 i actualment és la residència dels descendents del rei Sengge Namgyal.

Entrada al Palau d'Stok
Accés al Palau d’Stok
Estupes budistes al Palau d'Stok
Estupes budistes assenyalen el camí al Palau d’Stok
Estupes al Palau d'Stok
Estupes i chortens al voltant del Palau d’Stok
Mur Mani indica el camí al monestir
Mur mani i chortens camí del Palau d’Stok

El palau es d’estil Ladakhí i només cinc estances estan obertes. Les 83 restants estan tancades a disposició del monarca, que en arribar l’hivern marxa a Manali perquè no pot escalfar-les. Doncs hagués fet el palau més petit, oi?

El monestir de Matho

Després visitem Matho. El gompa està situat dalt d’un turó i pertany a l’ordre de Sakya. En aquest monestir no hi ha cap turista i això ens permet fer una visita relaxada i xerrar amb els monjos. Un ens diu que no li agrada gens Ladakh perquè tot es àrid i a l’hivern fa molt fred – arriben als 40 graus sota zero -. Em suggereix un canvi, ja que a mi sí que m’agrada: ell cap a Catalunya i jo a Ladakh. Accepto d’immediat, però només a l’estiu! Riem tots.

Un dzo menja herba davant el monestir de Matho
Un dzo menja herba prop del monestir de Matho
Monestir de Matho
El monestir de Matho

El monestir té una col·lecció de thangkes  – pintures sobre tela – en molt mal estat, que necessiten urgent una restauració. Hi ha una petita sala on els monjos estan meditant: no es permet l’entrada amb barret, motxilles, càmeres, ni dones – tot al mateix sac -.

El monestir de Hemis

La següent parada és el monestir de Hemis, on dinem una enorme ració d’arròs amb verdures picants, en un restaurant a la vora del monestir. Havent dinat accedim al monestir. En una sala hi ha una representació, de tres cossos d’alçada, del Gurú Rinpoche (Padmasambhava). Hi ha també un museu de thangkes, molt important, però estant rehabilitant el monestir i no la podem visitar.

Pati del monestir de Hemis
Monestir de Hemis
Dos monjos al pati del monestir de Hemis
Dos monjos somriuen a la càmara al pati del monestir
Cases dels monjos del monestir de Hemis
Cases dels monjos dels monestir de Hemis

Aquest és el monestir més important de la vall i organitza diversos actes cada any, com ara el Live to Love. És de l’ordre Drukpa i va ser fundat el 1626 per Taktsang Repa (1573-1651), un monjo de Bhutan considerat una reencarnació de Milarepa i relacionat amb el rei de Ladakh Senge Namgyal (1575-1620).

Tornant a la guesthouse ens diuen que el Karmapa s’està a Leh i que potser el podríem veure. Anem on està allotjat i ens diuen que demà hi haurà una audiència pública. Genial!

De tornada, la Lamu ens ofereix un saborós te especiat amb llet i ens convida a sopar. Així que agafem les dues galledes d’aigua calenta que hem demanat, pugem a l’habitació a rentar-nos i baixem deseguida.. Sopem un deliciós pollastre amb verdures i arròs en companyia d’aquesta agradable família.

Quina passada!

Tots els articles d’aquesta regió els trobareu sota la categoria Ladakh.

Addicte als viatges i la fotografia. Després de tres anys viatjant per l'Índia, el sud-est d'Àsia i de recórrer la Ruta de la Seda, ha tornat a casa on està preparant la següent fugida.