Port d'Antioquia a Seleucia Pieria durant la Ruta de la Seda
Ruta de la Seda,  Turquia

Seleucia Pieria: el port de la Ruta de la Seda i el túnel dels emperadors romans Tito i Vespasià

Antioquia era una de les ciutats més importants de la Ruta de la Seda. La seva importància era deguda al port de Seulecia Pieria, l’actual Cevlik. Un petit poble banyat per la Mediterrània que recollia la seda d’Orient i la transportava fins Roma.

En aquell temps, només Roma i Alexandria eren més grans que Antioquia. Mentre el comerç circulava per la Ruta de la Seda, aquesta ciutat controlava el tràfic a Orient i les flotes mercants a Occident.

Però el port tenia problemes degut a la crescuda dels barrancs per les pluges. Així que els legionaris de Vespasià i Tito van construir un canal per desviar l’aigua, de 930 metres de llarg per 7 metres d’alçada, totalment excavat en la roca viva. Ho van poder fer gràcies als 10.000 presoners fets en la guerra de Judea. Ara aquella ciutat portuària llangueix sota el pes de la seva història. Però per nosaltres, que ens agrada i hem recorregut diversos trams de la Ruta de la Seda, la visita a Cevlik era imprescindible.

Accedim al túnel caminant per la llera seca del torrent. En un punt del recorregut, degut al mal estat del ferm, hem de de sortir i continuar per dalt. És des d’aquí on es veu la dimensió i el treball en la roca.

Canal obert pels legionaris de Tito i Vespasià
El canal per la seva part exterior

Baixem i ens endinsem, aquest cop si, en el túnel que els esclaus van esculpir. No portar llanterna és un error, hi ha moments en que costa mantenir l’equilibri. Caminem pegats a la paret tantejant amb els dits les marques de cisell a la roca. En alguns trams patim per no caure.

Canal excavat per circular l'aigua
Accedint al túnel
Tunel excavat pels soldats de Tito i Vespasià
El túnel excavat pels esclaus i els legionaris de Tito i Vespasià
Túnel excavat a la roca
Interior del túnel

Sortim per fi del túnel, on una inscripció a la roca recorda a Tito i Vespasià com a constructors d’aquesta obra d’enginyeria.

Inscripció a la roca del túnel de Tito i Vespasià
Inscripció al tunel de Tito i Vespasià

Un cop a l’exterior, poden veure unes tombes esculpides en la roca i un petit pont romà en forma d’arc.

Tombes escolpides a la roca
Tombes escolpides a la roca
Pont romà sobre el túnel de Tito i Vespasià
Pont romà sobre el túnel de Tito i Vespasià

Anem caminant fins el port. Només queden quatre pedres de l’espigó. Seiem a la vora de l’aigua. La nostra imaginació ens trasllada a un temps ja llunyà en que les mercaderies eren transportades pels homes per una ruta comercial anomenada la Ruta de la Seda. Tanquem els ulls i contemplem com arriben els animals amb la seda xinesa i les espècies portades des de l’Índia i les Moluques i com son embarcades als vaixells que s’enfilen mar obert fins la seva destinació final: Roma.

Port d'Antioquia a Seleucia Pieria durant la Ruta de la Seda
Port d’Antioquia, usat durant la Ruta de la Seda per enviar les mercaderies a Roma
Platja a Seleucia Pieria
Restes de l’antic port de Seleucia Pieria

I aquí, a Seleucia Pieria (l’actual Cevlik) també ens acomiadem d’aquest viatge, l’endemà agafarem un vol a Istanbul que posarà fi a aquesta ruta pel sud de Turquia. La conclusió no pot ser més positiva i sense cap mena de dubte és un dels millors viatges que hem fet, tant en l’aspecte cultural com en el contacte amb la gent.

Addicte als viatges i la fotografia. Després de tres anys viatjant per l'Índia, el sud-est d'Àsia i de recórrer la Ruta de la Seda, ha tornat a casa on està preparant la següent fugida.

5 Comments

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: