Cenotafis d'Orchha
Índia

Orchha, temples i palaus a Madhya Pradesh

Mentre ens allunyem cap a l’estació d’autobusos, m’ha sorgit del cor un gemec dolorós en veure per darrera vegada el nostre apartament de McLeod. Ara ens espera un llarg trajecte en bus nocturn cap a Delhi, encadenant un altre trajecte en tren fins a Orchha, a Madhya Pradesh. Això és el que té viatjar: arribades i marxades, decisions a prendre, benvingudes i comiats.

Les hores passen lentament, quilòmetre a quilòmetre, fins a un total de 23. En arribar a l’estació de trens de Jhansi i pujar al rickshaw que ens porta a Orchha, aquests 14 quilòmetres ens fan oblidar d’una bufetada els Himàlaies. El rickshaw esquiva motos, cotxes, camions… compte una vaca! i allò? una cabra, ull amb les gallines! Nosaltres i les motxilles bandegem al darrera d’un costat a l’altre com unes baldufes. Això és Índia!

Però Orchha és tranquil·la, un poblet amb quatre carrers i un temple hindú que és el seu centre neuràlgic. Passem de llarg les paradetes de fruites i verdures, els caramels per a les ofrenes i la bijuteria de plàstic i ens instal·lem en un hotel excedit de preu on les habitacions exhibeixen la seva millor fauna: quina agafem, la dels mosquits o la de les sargantanes?

Passejant pels carrers d'Orchha
Passejant pels carrers d’Orchha
Pinky i el seu pare a la paradeta de menjar
Pinky i el seu pare… i la seva deliciosa paradeta de menjar

Orchha no és coneguda pels seus grans hotels però sí pels seus exquisits temples i palaus que daten del segle XVII, de rica arquitectura mogola i que estan repartits per tots els seus voltants. L’entrada als temples és abusiva, ens hi haurem d’acostumar: 25 rúpies per als indis, 250 rúpies per als estrangers. A més, cal no adormir-se, doncs l’entrada és vàlida només per un dia. Però no patiu, hi ha temps per a tot.

Comencem pel Jahangir Raj Mahal, a l’altra banda del pont, un gran palau d’arquitectura medieval islàmica. Diverses escales empinades ens permeten investigar cambres i passadissos que semblen secrets, en tres pisos d’alçada, i treure el cap per finestretes d’intricades celosies que miren cap al riu i cap als jardins del palau, els estables, la gran porta d’entrada i les rodalies del poble, amb les punxegudes torres dels temples que despunten per tot arreu.

Rah mahal Palace a Orchha
Jahangir Raj Mahal Palace
Pati del Jahandir Raj Mahal palace
Pati del Jahangir Mahal

Prop d’aquí hi ha el temple hindú Ram Raja Mandir, del segle XVI. El temple va ser construït pel Raja Madhukar Shah per a la seva reina Rani Ganesh Kunwari com a palau residencial. Però més tard es va convertir en temple, sent l’únic temple d’Índia on es venera a Lord Ram com a rei.

Vaques davant del temple hindú Ram Raja Mandir

A l’altra banda del poble es troba el temple de Lakxmi Narayan, un temple triangular situat en un turonet i que només desvel·la la seva forma des d’un angle determinat de la porta d’entrada. De dins, és circular.

Però el que més ens ha agradat són els chhatris que hi han a la riba del riu Betwa, quatre cenotafis dels governants d’Orchha que s’eleven en forma d’agulla oferint una magnífica imatge. Tots els temples estan bellament decorats, amb portes, balconets, finestres i escales que permeten accedir fins al capdamunt, des d’on les vistes són molt maques.

Chhatris a Orchha
Edificis històrics a la riba del riu
El riu amb els Chhatris al fons a Orchha
El riu Betwa amb els chhatris al fons

La imatge més bonica del conjunt de chhatris s’aconsegueix des de l’altra banda del riu, però els indis han tingut la mala idea de posar unes tanques de filferro per “protegir” una reserva natural, així que hem de barallar-nos amb els cables de llum que pengen, els cotxes que amb prou feines passen pel pontet i tota mena de porqueria que hi ha a la llera del riu.

Una dona hindú de tornada a Orchha amb dues vaques,
Palau Jahangir Mahal a Orchha

Al capvespre, després de passar el dia visitant els temples, toca tornar al poblet, sortir a sopar i fer motxilles, doncs demà marxem a Mandú, un poblet situat al cor de Mahdya Pradesh, amb alguns dels millor exemples d’arquitectura afganesa de tota Índia i que pensem que serà la perla d’aquest viatge pel centre i sud d’Índia.

Orchha, informació pràctica

Transport. Des de Delhi la millor opció és el tren fins a Jhansi, tot just a 14km d’Orchha. Aquí podeu agafar un rickshaw que us portarà fins la ciutat.

Allotjament. A Orchha hi han algunes guesthouses i hotels. Nosaltres ens vam allotjar a la Shri Mahant Guesthouse, habitació doble amb ventilador i bany per 550INR. Bàsic i una mica pujat de preu, sobretot tenint en compte el que pagavem a Mcleod Ganj. Com la majoria d’hotels i guesthouses d’Índia, la neteja no és la seva principal virtut.

Menjar. Hi han força restaurants on triar, però on millor vam menjar va ser en una paradeta situada a pocs metres de l’hotel, amb parets blaves, (la de la foto de dalt) regentada per una família, que té una nena, anomenada Pinky, molt simpàtica. Els bunyols de patata, sofregits amb llegum, ceba i salsa de mango estan deliciosos!

Núria és viatgera, escriptora en el seu temps lliure i post-graduada en Cooperació Internacional. Ha publicat diversos articles de viatge en les revistes Altaïr i Lonely Planet i en el llibre de viatges “Experiències de viatge” publicat per Nova Casa Editorial.