Índia,  Ladakh

Ladakh: monestirs de Taktok, Chemrey i Stakna

A Ladakh és adequat vestir-se amb capes, com les cebes. Si fa sol, ja et pots posar crema solar i treure’t una o dues capes; si passa un núvol, no hi ha prou roba per escalfar-te. Avui fa sol, això vol dir que passarem calor.

El matí comença com qualsevol altre: al menjador de la Lamu esmorzem fins quedar ben tips. El taxi ens espera, avui visitem els gompes de Taktok, Chemrey i Stakna.

Tak Tok Gompa

Tak Tok Gompa, Ladakh

El gompa de Taktok, de fet tots menys el d’Alchi, està situat dalt un turó. És aquí on Padmashanbavha, el savi que va introduir el budisme al Tibet, va meditar reclòs en una cova. La cova és ben petita i fosca. Hi ha una imatge terrorífica d’Heruka, el xuclador de sang, però no es pot visitar, perquè el guardià de les claus no es troba al monestir. Aquest és l’únic gompa de l’ordre Nyingma de l’Alt Indo.

Chemrey Gompa

Gompa de Chemrey, Ladakh
Gompa de Chemrey

Chemrey es veu preciós sobre el petit turó, les muntanyes de l’Himàlaia li guarden les espatlles. Un monjo ens fa de guia, ens ensenya els mandales que tot just han acabat de fer. En acabar ens convida a la seva habitació. Aquesta està situada en una de les cases del vessant de la muntanya. Allí hi han diverses habitacions, una per cada monjo, una petita cuina i un bany. Ens convida a suc i a galetes i xerrem una estona sobre budisme i l’ocupació xinesa del Tibet.

Mandala al monestir de Chemrey
Mandala

Va ser fundat al segle XVII pel Lama Tagsang Raschen i pertany a l’ordre Drukpa – la dels barrets vermells – que està considerada com una de les noves escoles del budisme tibetà. El monestir està situat a uns 40 Km de Leh i en l’actualitat només hi viu una vintena de monjos que resideixen a les cases situades a l’exterior del monestir. Cada casa consta de dues habitacions, una cuina, un bany i allotja a dos monjos.

El monestir allotja una imatge de Padmasambhava, el sabi que va introduïr el budisme al Tíbet.  El monestir també presumeix d’una preciosa col·lecció d’escriptures, que té pàgines amb el títol en plata i el text en lletres d’or. Tot i que el motiu principal de la nostra visita és per la seva espectacular ubicació dalt d’un turó i davant de la muntanya.

El monestir també serveix com a seu per al festival de danses sagrades. El festival es porta a terme, amb caràcter anual , en el dia 28 i 29 del novè mes del calendari tibetà.

Stakna Gompa

El monestir d’Stakna
El riu Indo al seu pas pel monestir d'Stakna
El riu Indo al seu pas pel monestir d’Stakna

El gompa d’Stakna es veu espectacular, ja que el turó on està edificat s’aixeca enmig d’una plana al costat del riu Indo. En una de les terrasses, asseguts al sol, mengem uns albercocs secs i unes pomes que ens serveixen de dinar. Visitem cinc sales, en una d’elles hi han cinc imatges de Buda en diferents manifestacions, l’altra és una biblioteca i les altres són sales d’oració.

Cansats però satisfets tornem a Leh. Descansem i sortim ben aviat a sopar, al Gesmo, que s’ha convertit en el lloc de trobada dels pocs viatgers que quedem a la vall. Assaborim dues pizzes de verdura, xerrem amb la Julia que demà marxa a Dharamsala i coneixem un nouvingut, Juan que només fa un dia que ha arribat.

La nota negativa del dia és la notícia que nombroses persones, ladakhís i nepalís, han mort al pas de Lachlung La quan feien la ruta de Manali a Leh. Han mort a causa del fred i d’allaus de neu. Els nostres pensaments són amb ells i amb les seves famílies. Nosaltres vam passar per allí no fa ni deu dies i vam fer sort perquè l’endemà d’arribar a Leh, la neu va obligar a tancar el port. Vam tenir la sort que ells no han tingut.

Totes les entrades d’aquesta regió les trobareu sota l’etiqueta Ladakh.

Addicte als viatges i la fotografia. Després de tres anys viatjant per l'Índia, el sud-est d'Àsia i de recórrer la Ruta de la Seda, ha tornat a casa on està preparant la següent fugida.