• Camps d'arròs a Sari
    Iran,  Ruta de la Seda

Els verd prats de Sari i sortida precipitada d’Iran

Després de passar molta calor a Kashan, renunciem a continuar viatjant cap al sud, doncs les ciutats de Yazd, Shiraz i Isfahan ja les havíem visitat en un viatge anterior. En comptes d’això viatgem cap al nord, cap a Sari, una ciutat de la província de Mazandaran, propera al mar Caspi, on hem vist per Google que hi han boscos i prats verds… i també persones penjant de la forca. Les imatges ens impacten per la seva cruesa, però tot i així decidim anar. Però arribar no és senzill. En primer lloc hem de tornar a Teheran, que ens suposa 3 hores de bus, agafar el metro per canviar d’estació…

• Mesquita Agba Borzog
    Iran,  Ruta de la Seda

Kashan, una ciutat oasi en el desert de Persia

Kashan és una ciutat oasi en el desert de Persia, construïda, embellida i enaltida des de temps prehistòrics, al costat del marge dels tòrrids deserts centrals del país. La ciutat oasi va atreure als elamites en temps prehistòrics, més tard als seljúcides i als safàvides, qui van construir fortaleses i mesquites i, al costat d’ells, mercaders que van fer fortuna amb el comerç dels tèxtils, la ceràmica i les rajoles van erigir residències dignes de reis que ara podem admirar, o potser, allotjar-nos en elles. A només dues hores i mitja en autobús des de Teheran, arribar a Kashan és fàcil però no ho serà marxar: la seva ciutat antiga,…

• Mausoleu de Imamzadeh Saleh a Teheran

Teheran, tramitant els visats de Xina i Turkmenistán

Arribem a Teheran amb el tren nocturn des de Tabriz, de bon matí, massa aviat per trucar als nostres hosts i dir-los que hem arribat. Així que fem temps a l’estació esperant una hora més prudent. Com que no tenim telèfon, busquem algú que parli anglès i que ens permeti trucar a Hamid i la Salime, els nostres anfitrions de couchsurfing. No cal preguntar massa, doncs deseguida s’ofereixen a trucar i prendre nota de com arribar a la nostra destinació en bus urbà. En el bus, una noia ens pregunta per la nostra parada, dient-nos que ens indicarà quan hem de baixar. I una altra dona s’ofereix a torna a…

• Fumant narguile en una teteria de Teheran
    Iran,  Ruta de la Seda

Couchsurfing a Iran, una altra forma de conèixer el pais dels aiatollàs

La primera vegada que vaig escoltar la paraula Couchsurfing de boca d’un viatger vaig pensar: “vaja, això és la llet!”. Ara que el conec personalment, crec que és millor encara, és una de les millors formes de viatjar, una finestra oberta al món i a les persones i que mai saps què t’arribarà a obrir. Couchsurfing és una comunitat que engloba persones de tot el món amb una única finalitat: conèixer gent. Amb aquesta premissa els amfitrions ofereixen un llit o sofà (couch) o el seu temps, a disposició dels seus convidats. Per als viatgers, és una gran oportunitat de conèixer gent, costums de primera mà, llocs recòndits i sobretot…

• Maniquis amb un mocador al cap
    Iran,  Ruta de la Seda

Com vestir per viatjar per Iran

Has de viatjar a Iran i no tens clar com vestir? Aquí et donem uns consells bàsics, adaptats al nostre recent viatge i sabent que el país està obrint-se a poc a poc. L’ambaixada d’Iran ens diu “Es recomana dur a terme les normes socials del país com ara: portar vel, una camisa o vestit de màniga llarga per a les dones, així com no sortir amb pantalons curts per als homes“. Cal tenir en compte que no hi ha normes específiques per a les turistes així que, si seguim les normes bàsiques, no tindrem per què aclaparar-nos massa. Anem a veure com vestir-nos: Fa anys vam veure a l’aeroport…

• Basar de Tabriz
    Armènia,  Iran,  Ruta de la Seda

D’Armènia a Tabriz. Benvinguts a Iran!

Amb el visat d’Iran a la mà, tramitat al consolat d’Erevan, decidim posar-nos de nou en marxa cap a Tabriz. La calor és asfixiant, ja que estem a finals de juny, per la qual cosa deixar enrere Armènia i continuar el  viatge cap a Xina, ens sembla la millor opció. Anar de Erevan a la frontera amb l’Iran ens costa tres dies de ruta, en els que creuem diversos pobles que ni tant sols recordem el nom. En un d’aquests, fem parada per passar la nit, allotjant-nos en una casa particular que ens han indicat, on també hi ha allotjada una noia coreana, que viatja sola. Donem un tom pel…

• Mesquita Sheikh Lotfollah
    Iran,  Ruta de la Seda

Isfahan, la meitat del món

Asseguts en el seient de darrera del taxi comprovem que Isfahan no és com la resta de les ciutats que hem visitat: allà on mirem es veuen amples jardins, arbres, flors… s’intueix una ciutat que va a un altre ritme, més pausat, més relaxat. I ens agrada. Només deixar l’equipatge a l’hotel, sortim al carrer per poder xafar el més aviat posible la plaça de l’Imam, la Meydan-e Naqsh-e-Jahan. I allí, al bell mig de la plaça, amb el sol amagant-se per darrera les cúpules blaves i els ulls entervolits per les hores de viatge, mirem més enllà com qui mira l’horitzó que mai s’acaba. Sí, Isfahan és la meitat…

• Iran,  Ruta de la Seda

Shiraz: la Persèpolis de Dario I el Gran

Persépolis fou la gran capital de l’imperi aquemènida, un conjunt de palaus assentats sobre una terrassa artificial de grans blocs de pedra construït per Dario I i ampliat amb els monarques Xerxes i Artaxerxes. Des que llegirem la trilogia d’Alexandre el Gran, rei de Macedònia, el desig de visitar les ruïnes de Persépolis es mantingué ferm en les nostres ments, i avui, per fi, estem aquí. Pugem l’escala monumental que porta fins la primera construcció del palau, imaginant-nos que som un dels mandataris de les províncies subordinades que hi acudeixen a rendir tribut al gran rei. Un cop dalt, una gran porta de pedra amb dos enormes lleons alats de…

• Panteó del poeta Hafez
    Iran,  Ruta de la Seda

Shiraz, la ciutat dels poetes i de les flors

Shiraz, la ciutat dels poetes i de les flors. Una ciutat que no dubta a dedicar dos dels seus espais més emblemàtics als seus poetes -Saa’di i Hafez- ben bé val una visita. Si afegim que es troba a poca distància de les ruïnes de Persepolis i que té un dels basars més encantadors d’Iran, no hi ha dubte: Shiraz és un dels highlights del viatge. De bon matí visitem la ciutadel·la Arg-e-Karim Khan, construïda entre 1749 i 1779 com una de les residències de Karim Kan. Rodejada d’una muralla amb quatre torres, una d’elles lleugerament inclinada. Passejar pel jardí interior és gaudir dels llimoners i tarongers, de l’aroma de…

• Poble de Kharanak
    Iran,  Ruta de la Seda

Yazd: els antics assentaments de Meybod i Kharanaq i el temple zoroastra de Chak Chak

Al voltant de Yazd hi han diversos pobles abandonats que valen la pena visitar, com ara Kharanaq, Meybod o la gruta zoroastra de Chak Chak. Per visitar-los ens afegim a un tour organitzat per la guesthouse on estem allotjats, davant la impossibilitat de fer-ho pel nostre compte. Meybod Meybod, la segona ciutat en importància de la província, se troba situada a 48km de Yazd. La ciutat va tenir una importància central durant l’època de la dinastia Muzzafar, que va governar les províncies centrals de l’Iran al segle XIV. Es diu que la fortalesa de Narin Qaleh, que es remunta al període anterior a l’arribada de l’islam a Iran, va servir…